نژاد بومی ایرانی

زنبور عسل

نژاد بومی ایرانی

اسماعیلی
زنبور عسل

نژاد بومی ایرانی

    نژاد بومی زنبور عسل ایران از گونه آپیس ملیفرا (Apis mellifera L) است که با نام های آپیس ملیفرا ایرانیکا (Apis mellifera iranica)، آپیس ملیفرا مدا (Apis mellifera meda)، آپیس ملیفرا پرسیکا (Apis mellifera persica) نیز از آن یاد شده است. این نژاد از هزاران سال در کشور ما زیست کرده و با شرایط آب و هوایی و آفات و امراض مناطق مختلف کشور سازش یافته و علاوه بر سازش با شرایط ایران، از لحاظ برخی خصوصیات در ردیف نژاد های مشهور جهان قرار دارد.

نژاد بومی زنبور عسل ایران
خصوصیات زنبور عسل بومی ایران

زنبور عسل نژاد ایرانی از لحاظ سرعت ترمیم جمعیت در اوایل بهار از نژاد قفقازی بهتر و هم ردیف هیبرید استارلاین، ولی ضعیف تر از نژادهای کارنیولان، میدنایت و ایتالیایی است، اما از لحاظ این ویژگی در تابستان ضعیف تر از سایر نژاد بوده است. تولید عسل زنبور عسل ایرانی مشابه زنبور عسل قفقازی و کمتر از سایر نژادهای مشهور بوده است. هم چنین فعالیت گرده آوری زنبور ایرانی از زنبور ایتالیایی کمتر و از سایر نژاد ها بیشتر بوده است.

زنبور ایرانی رفتار تهاجمی بیشتری دارد و تعداد نیش های آن بیش تر از سایر نژادها است. در هر حال، با توجه به عادت داشتن و سازگار بودن زنبور نژاد ایرانی شرایط کشور ما و حساس بودن نژاد های خارجی و دو رگه های آن ها در مقابل بیماری ها، زنبور نژاد ایرانی ارزش احیای مجدد را دارد، اگر چه به علت استفاده بی رویه از ملکه های خارجی، یافتن زنبور عسل ایرانی خالص کار ساده ای نیست.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 16 دی 1396 | 21:58 | نویسنده : اسماعیلی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.